To see this site properly, please update your browser. Thank you for your understanding.

Home
facebook twitter

Margarita Calle

Born in 1969 in Colombia
Lives and works in Pereira, Colombia

In my work as a researcher in the group Art and Culture of the School of Fine Arts and Humanities at the Technological University of Pereira and in my role as director of the Masters in Aesthetic and Creation achieved a deeper understanding of the field of contemporary art, first from approach to local contexts of the city where I live and then from a broader context of Colombia and Latin America. Since September 2010 I published a weekly opinion column on art for a local newspaper called The Late, likewise I have worked regularly for the national newspaper El Tiempo columns critical of the art today. My latest book entitled “Mutations and records. Shifts and convergences of contemporary art in Colombia”, contains a critical look to art in the 90’s in Colombia, through the work of the artist Doris Salcedo, José Alejandro Restrepo, Maria Fernanda Cardoso, Oscar Muñoz and Luis Fernando Pelaez. I now develop a research called “Art as a file, the other as a witness, the artist as witness,” which is funded by the University in which further work and I am concluding my doctoral thesis entitled ” Decentramientos estéticos y prácticas artísticas contemporáneas. La paradoja de las identidades y la negociación cultural” within the PhD program in Humanities at the Universidad del Valle in Colombia. In addition to practicing the exercise of critical writing on art permanently, I teach some master’s degrees in the field of art and culture, especially the Masters in Aesthetic & Creating the Faculty of Fine Arts and Humanities at the Technological University of Pereira , the proposed project and coordinated by me in 2008.

Publications
2011 – Margarita Calle – Mutaciones y registros. Desplazamientos y convergencias del arte contemporáneo en Colombia, Primera edición, Pereira – Universidad Tecnológica de Pereira.
2006 – Margarita Calle – Beatriz Amelia Mejía – Perspectivas históricas de las artes plásticas en Pereira. Primera edición – Pereira, Universidad Tecnológica de Pereira.
2003 – Margarita Calle – Metáforas urbanas. El artista y la ciudad. Primera edición – Pereira: Instituto de Cultura de Pereira, 2003, p.180. Primer premio, Colección de Escritores Pereiranos
2011 – Margarita Calle. “Otros contextos: registros y visibilidades en las prácticas del arte en Pereira y el Eje Cafetero”, en Encuentro de investigaciones emergentes. Reflexiones, historias y miradas – Bogotá, Instituto Distrital de las Artes, Universidad Jorge Tadeo Lozano, pp. 135-152.
2008 – Margarita Calle. “Identidades paradójicas y mediaciones contextuales en el arte contemporáneo” En: Moderno/Contemporáneo, un debate de horizontes – Medellín, Universidad de Antioquia, La Carreta Editore, p. 255 – 285.
2010 – Margarita Calle Prácticas de la provocación. Los desafíos del arte frente a la pluralidad del gusto. En: ¿Quién le teme a la belleza?, Medellín, Universidad de Antioquia, La Carreta Editores.
2007 – “Epifanías de la memoria en la obra de Filomeno Hernández”, ISBN: 978-958-44-137-6 Colombia, ed. María Cecilia Náñez Duarte, pp. 3 – 23.
2006 – “Derivas del arte. Transfiguraciones del cuerpo, movimientos de la experiencia”, Revista Habladurías, Universidad Autónoma de Occidente No. 5, pp. 102 – 112.
2004 – “El simbolismo en el arte como identidad colectiva”. Revista de Ciencias Humanas, Universidad Tecnológica de Pereira: v.32, pp. 7-17.
“Gestualidades e improntas en la obra de Carlos Enrique Hoyos”. Revista 2002 – Pereira Cultural – Instituto de Cultura de Pereira: v.16, pp.81-89.
2001 – “El arte y su función comunicativa. Una propuesta de interpretación” – Revista de Ciencias Humanas, Universidad Tecnológica de Pereira: v.30, pp. 59-71.

This post is also available in: Spanish